tiistai 15. lokakuuta 2013

Ruutuaikaa


Tietokoneella istuminen koetaan joskus aikuisten taholta uhaksi, joka heikentää lasten aivojen kehitystä, passivoi ja estää sosiaaliset suhteet.

Liika on liikaa kaikessa tekemisessä. Lapsille täytyy opettaa oman ajankäytön hallintaa. Päivään täytyy mahtua erilaisia tekemisiä. Aikuiset harvoin huolestuvat liiasta lukemisesta tai liiasta liikkumisesta. Liika ruutuaika nähdään kuitenkin helposti lapsen kehitystä uhkaavana asiana. 

Tietokone on nykyisin tärkein työkalumme. Lapset on opetettava koulussakin käyttämään tätä aikamme tärkeintä työkalua monipuolisesti ja luontevasti. Mobiilien laitteiden kanssa työskennellessä tietotekniikasta tulee monipuolinen työkalu eikä se ole vain jähmeää ruudun ääressä istumista. Tablet-tietokone on helppo ottaa mukaan erilaisiin ympäristöihin ja sen käyttö on luonteva osa opiskelua. Koulun tehtävä on huolehtia siitä, että kaikilla lapsilla on mahdollisuus oppia tietokoneen käyttö työkaluna mahdollisimman varhain. Digitaalinenkin syrjäytyminen on nyky-yhteiskunnassa haitallista. 

Lasten sosiaalinen elämä jatkuu koulupäivän jälkeen luontevasti verkossa ja olisi erikoista, jos aikuiset kokisivat kaverisuhteiden ylläpidon lapsen kehitykselle haitallisena.

Aikuisten rooli mediamaailmassa korostuu. Aikuisen on tiedettävä, mitä lapset koneella tekevät ja millaisia sisältöjä käsittelevät. Lapsia ei voi jättää mediamaailmaankaan yksin heitteille. Ikärajat on tehty noudatettaviksi ja on vaikea ymmärtää aikuisia jotka eivät niistä välitä. On väärin laittaa lapsi kokemaan asioita, jotka voivat olla hänen kehitykselleen haitallisia. Aikuisen on tärkeää olla kiinnostunut ja tietoinen siitä, mitä lapsi koneella puuhaa. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti